ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 3
EĞİTİM
ORTAMLARINDA
UYULMASI
GEREKEN
KURALLAR
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 5
1. Öğretmenler ders giriş ve çıkışlarında hijyeni sağlayacak gerekli
tedbirleri (el yıkama vb.) almalıdır.
2. Dersler sırasında öğretmen ile öğrenciler arasında sağlık otoritelerince
belirtilen sosyal mesafeye uygun şekilde oturma düzeni
oluşturulur. Ayrıca açık havada yapılacak eğitim-öğretim
faaliyetlerinde de fiziksel mesafe ve hijyen kurallarına uygun
tedbirler alınır.
3. Eğitim ortamlarında havalandırma/iklimlendirme sistemi
varsa bu sistemin sadece dışarıdan temiz hava verecek şekilde
ayarlanması aksi hâllerde doğal havalandırma yapılması
sağlanır.
4. Salgın dönemlerinde (COVID-19 vb.) bulaşıcılığı engellemek
için sağlık otoritelerince belirtilen kişisel koruyucu donanım
(KKD) kullanılması sağlanır.
5. Eğitim ortamlarında yüz yüze gelmeyecek şekilde çapraz
oturma düzeni sağlanır.
6. Temaslı takibi için eğitim ortamlarında, öğrencinin zorunlu
hâller dışında aynı yerde oturması sağlanır.
7. Birkaç sınıfın bir araya gelmesi ile ortak yapılan derslerde
oturma düzeninin sağlık otoritelerince belirtilen sosyal mesafeye
uygun olması sağlanır.
8. Damlacık oluşturması nedeniyle sınıf içinde yüksek sesle aktivite
yapılmaz.
9. Kitap, kalem, oyuncak, vb. eğitim materyallerinin kişiye özel
olması ve öğrenciler arası materyal alışverişi yapılmaması
sağlanır.
10. Öğrencilerin gün boyu aynı eğitim ortamlarında ders görmesi,
eğitim ortamı değişikliği yapılmaması sağlanır. Değişiklik
zorunlu ise eğitim ortamlarının her kullanım sonrası havalandırılıp
temizlik ve dezenfeksiyonunun yapılması sağlanır.
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 7
11. Günlük grup etkinliklerinde, öğrencinin hep aynı grup ile etkinlik
yapması sağlanır.
12. Sanat, müzik, beden eğitimi gibi derslerde grupların birbirine
karışmasının önlenmesi sağlanır.
13. Gerektiğinde özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin engel durum
ve özelliklerine uygun düzenlemeler yapılır.
14. Salgın hastalık belirtisi gösteren öğrencilerin öncelikle belirlenen
boş bir odada/alanda izole edilmesi ve ivedilikle okul
idaresince görevlendirilen idareciye haber verilmesi sağlanır.
15. Eğitim ortamlarında, salgın hastalık riski nedeni ile beslenme
faaliyetleri yapılmamalıdır.
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 9
A.
ÖĞRETMENLER
ODASI
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 11
1. Öğretmenler odasında sosyal mesafe kurallarına uygun davranır.
2. Öğretmenler kişisel eşyalarını özel dolaplarına koyar, açıkta
bırakmaz.
3. Bilgisayar klavyesi, fare, telefon, dolap, kalem, silgi vb. malzeme
ve ekipmanın ortak kullanılmamasına dikkat edilir. Ancak
ortak kullanımı zorunlu olan malzemeler temizliği ve dezenfeksiyonu
yapıldıktan sonra kullanılmalıdır.
4. Öğretmenler odasına misafir ve ziyaretçi kabul edilmemelidir.
5. Öğretmenler odasında el antiseptiği ve genel hijyen kurallarını
sağlayan koruyucu malzemeler bulundurulur.
6. Öğretmenler odasında tek kullanımlık bardak, pet şişe su kullanılmalıdır.
Çay/kahve makinası kullanılmamalıdır.
7. Öğretmenler odasında salgın hastalık riski nedeni ile beslenme
faaliyetleri yapılmamalıdır.
8. Öğretmenler odasının havalandırma/iklimlendirme sistemi
varsa bu sistemin sadece dışarıdan temiz hava verecek şekilde
ayarlanması aksi hâllerde doğal havalandırma yapılması
sağlanır.
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 13
B.
NÖBETÇİ
ÖĞRETMEN
GÖREVLERİ
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 15
Okul İçerisinde Alınması Gereken Önlemler
1. Velilerin zorunlu hâller dışında okul bahçesine alınmamasını
sağlar.
2. Velilerin çocuklarını bırakırken ve alırken fiziksel mesafeye
uymaları amacı ile okul girişine konulan belirleyici işaretlerin
uygunluğunu kontrol eder.
3. Öğrencilerin okula ve sınıflara fiziksel mesafe kurallarına uygun
olarak girmelerini sağlar.
4. Ders araları ve okul çıkışlarında öğrencilerin fiziksel mesafe
kurallarına uymalarını sağlar. Kapı, koridor ve diğer alanlarda
yığılmaları önler. Sınıf, çalışma salonları, yemekhane, kantin
gibi toplu kullanım alanlarında kişilerin sosyal mesafeye uymalarını
sağlar.
5. Okula girişte salgın hastalık belirtisi gösteren öğrencileri ve
personeli öncelikle belirlenen boş bir odada izole eder ve ivedilikle
ilgili idareciye haber verir.
6. Nöbet alanının planlanan çerçevede periyodik olarak dezenfekte
edilip edilmediğinin kontrolünü sağlar.
7. Öğrencilerin, okul bahçesinde fiziksel mesafeye uygun şekilde
yerleştirilen yer işaretlerine uyup uymadığını denetler.
8. Eğitim ortamlarında havalandırma/iklimlendirme sistemi
varsa bu sistemin sadece dışarıdan temiz hava verecek şekilde
ayarlanması aksi hâllerde doğal havalandırma yapılmasını
sağlar.
9. Lavaboların yakınında hijyen uygulamalarını açıklayan afiş,
levha vb. bulunup bulunmadığı kontrol eder.
10. Tuvaletlerde eksik temizlik malzemesi olup olmadığını kontrol
eder.
11. Asansör bulunan okullarda asansörlerin kullanımının sınırlandırılması,
asansör kapasitesinin üçte biri sayıda kişinin binmesine
izin verilmesi ve bu sayının asansör girişinde belirtilmesi
sağlanır.
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 17
Okullarda Yeme İçme Düzenine İlişkin Önlemler
1. Yemek öncesinde ve sonrasında ellerin su ve sabun ile en az
20 saniye boyunca yıkanması ve tek kullanımlık havlu ile kurulanması
gibi kişisel hijyen kurallarının uygulanmasını sağlar.
2. Yemekhane girişlerinde el antiseptiği bulunup bulunmadığının
kontrolünü yapar.
3. Temaslı takibinin kolay yapılabilmesi için aynı kişilerin aynı
masada yemek yemelerini sağlar. Öğrencilerin aynı masada
oturmaları hâlinde sosyal mesafeye uyulmasını sağlar.
4. Yemekhane görevlilerinin kişisel hijyen kurallarına uymalarını
ve KKD kullanmalarını sağlar.
5. Öğrencilerin yemek alım noktasında belirlenen işaretler aracılığıyla
mesafe kuralına uymalarını sağlar.
6. İçeride kalabalık oluşmasını engellemek için alınan tedbirlere
uyulmasını sağlar.
Okul Servislerinde Alınması Gereken Tedbirler
1. Araçlarda el antiseptiğinin olup olmadığını kontrol eder.
2. Araç içerisinde oturma planına uyulup uyulmadığını kontrol
eder.
3. Servise binen öğrencilerin servise alınma sıralarına göre cam
kenarlarından başlanarak, arkadan öne doğru, her gün aynı
koltuklara oturup oturmadığını gözlemler.
4. Servislere inip binerken öğrencilerin gerekli mesafeye uyup
uymadığını kontrol eder.
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 19
5. Şoför ve rehberin KKD kullanıp kullanmadığını kontrol eder.
6. Araçların hijyen kurallarına uygun olarak temizlenip temizlenmediğini
kontrol eder.
7. Özel gereksinimi olan öğrenciler için ek tedbirler alınıp alınmadığını
kontrol eder.
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 21
C.
PANSİYONLARDA
DİKKAT EDİLECEK
HUSUSLAR
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 23
Yemekhane, Kantin, Kafeterya ve Çay Ocağı
1. Yemekhane girişinde öğrencilerin el hijyeni önlemlerini almasını
sağlar.
2. Sosyal mesafe ile ilgili işaretlemeleri kontrol eder.
3. Yemekhanenin oturma düzenini ve yemek dağıtım sürecini
sosyal mesafeye göre düzenler.
4. Servis görevlilerinin KKD kullanmalarını sağlar.
5. Mutfak personelinin getirilecek ek tedbirlere uymasını sağlar.
6. Bardak, tabak vb. malzemelerin tek kullanımlık olup olmadığını
kontrol eder.
7. Mutfak ve servis alanlarına görevliler haricî kişilerin girmesini
engeller.
8. Yemekhanede el antiseptiği olup olmadığını kontrol eder.
9. Yemekhanede havalandırma/iklimlendirme sistemi varsa bu
sistemin sadece dışarıdan temiz hava verecek şekilde ayarlanması
aksi hâllerde doğal havalandırma yapılmasını sağlar.
Yatakhane
1. Çarşaf, yastık kılıfı, nevresim ve battaniyelerin her hafta temizliğini
kontrol eder.
2. Oda zeminlerinde kilim, halı, örtü vb. toz tutucu malzemelerin
olup olmadığını kontrol eder.
3. Öğrenci odalarının öğrenciler okula gittikten sonra her gün
temizlik görevlileri tarafından en az iki saat boyunca havalandırılmasını
sağlar.
4. Öğrencilerin kişisel malzeme ve kıyafetlerini dolaplarında kapalı
tutmalarını ve paylaşmamalarını sağlar.
5. Odalarda salgın hastalık riski nedeni ile beslenme faaliyetleri
yapılmamasını sağlar.
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 25
Etüt/Çalışma Salonu – Kütüphane
1. Fiziksel mesafe kurallarına göre oturma düzenini sağlar.
2. Etüt/çalışma salonu ve kütüphanede öğrencilerin KKD kullanmasını
sağlar.
3. Kişisel malzeme ve araç gereç alışverişi yapılamamasını sağlar.
4. Havalandırma/iklimlendirme sistemi varsa bu sistemin sadece
dışarıdan temiz hava verecek şekilde ayarlanması aksi
hâllerde doğal havalandırma yapılmasını sağlar.
5. Etüt/çalışma salonu ve kütüphanede salgın hastalık riski nedeni
ile beslenme faaliyetleri yapılmamasını sağlar.
Mescit/İbadethane
1. Girişte el antiseptiği bulunup bulunmadığını kontrol eder.
2. Mescit/ibadethanede sosyal mesafe işaretlemesinin kontrolünü
yapar.
3. Dinî kitaplar, tespih, takke, rahle, seccade, başörtüsü vb.nin
ortak kullanımını engeller.
4. Mescit/ibadethanenin havalandırma/iklimlendirme sistemi
varsa bu sistemin sadece dışarıdan temiz hava verecek şekilde
ayarlanması aksi hâllerde doğal havalandırma yapılmasını
sağlar.
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 27
Genel Hususlar
1. Pansiyonda havalandırma/iklimlendirme sistemi varsa bu sistemin
sadece dışarıdan temiz hava verecek şekilde ayarlanması
aksi hâllerde doğal havalandırma yapılmasını sağlar.
2. Kullanılmış KKD'lerin atılması için her koridorda ve uygun
alanlarda atık kumbaralarının olup olamadığını kontrol eder.
3. WC, banyo ve lavabolardaki zemin, kapı kolları, musluklar vb.
alanların uygun temizlik malzemesi ile sık sık temizlenmesi
ve dezenfekte edilmesini sağlar. Yapılan temizlik ve dezenfekte
işlemlerinin günlük ve saatlik çizelge ile kayıt altına alınıp
alınmadığını kontrol eder.
4. Temizlik görevlilerinin her temizlik esnasında KKD kullanmasını
ve temizlik sonrası KKD'lerin uygun biçimde imha edilmesini
sağlar.
5. Pansiyonda ihtiyaç hâlinde öğrencilerin kullanımı için KKD
bulundurulmasını sağlar.
6. Rahatsızlanan bir öğrenci için mutlaka sağlık birimleri ile irtibata
geçilir. Salgın hastalık belirtisi gösteren öğrenciler öncelikle
belirlenen boş bir odada/alanda izole edilir. Gerekli
birimlere ve ailesine ivedilikle haber verilir.
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 29
D.
REHBERLİK,
BİLGİLENDİRME
VE
PSİKOSOSYAL
DESTEK
HİZMETLERİ
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 31
1- MEB tarafından belirtilen takvim doğrultusunda oluşturulan
psikososyal destek hizmetleri psikososyal destek programına
uygun eğitim çalışmalarına katılır. Ayrıca öğrenci ve velilerin
bu programda belirtilen takvim doğrultusunda eğitim çalışmalarına
katılımının sağlanması konusunda bilgilendirir.
2- Okul rehberlik öğretmeni/psikolojik danışman psikososyal
destek programının uygulanması sırasında okulda tespit edilmiş
zorlu yaşam olayından ileri düzeyde etkilenmiş öğrencileri
kurum ya da kuruluşlara yönlendirir.
3- Psikososyal destek eğitim uygulamaları sırasında yapılan paylaşımlarla
ilgili gizlilik ilkelerini dikkate alır.
4- MEB ve okul yönetiminin belirlediği güncel talimatlar doğrultusunda
öğrenci ve velilere salgın ile ilgili düzenli olarak
bilgilendirme yapar.
5- Veli ve öğrenci toplantılarının gerektiğinde çevrim içi yolla
gerçekleştirilmesini sağlar.
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 33
6- MEB ve okul yönetiminin düzenleyeceği hijyen eğitimi vb.
eğitimlere katılır.
7- MEB psikososyal destek kapsamında COVID-19 salgını süresince
psikolojik direnci artırmak amacıyla okul öncesi ve ilkokul
öğrencileri seviyesinde "Elif ve Alp" karakterlerini içeren
Psikoeğitsel Etkinlikler Kitapçıkları serilerinin veliler tarafından
takip edilmesini sağlar.
8- Salgın hastalık dönemlerinde psikolojik direncimizi korumak
için MEB tarafından yayınlanan psikososyal bilgilendirme
rehberlerinden faydalanılmasını sağlar.
KAYNAKLAR
https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_05/02012900_cocuk_
kitabi2.pdf
https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_05/23185903_elif_
ile_alp_2.pdf
https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_06/26120023_elif_
ile_alp_-_kitap3.pdf
https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_03/21161548_brosur_
cocuk_son.pdf
https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_03/21161617_brosur_
yetiskin_son.pdf
https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_04/10142411_Gencler_
Icin_Bilgilendirme_Rehberi.pdf
ÖĞRETMEN BİLGİLENDİRME REHBERİ 35